Päivä Prahassa, julkaistu 4.2.2018
Syksyllä
2005
meillä
oli
tilaisuus
käydä
Etelä-Puolassa.
Teimme
matkan
lentämällä
ensin
Prahaan, jossa olimme pari päivää ennen junamatkaa Puolaan.
Ennen
Puolaan
siirtymistä
ennätimme
kierrellä
hieman
Prahan
nähtävyyksiä.
Kokosin
oheen kuvia tutustumistamme kohteista. Kuvat ovat reittimme mukaisessa järjestyksessä.
Koska
aikamme
Prahassa
oli
tällä
kertaa
rajallinen
päätimme
käydä
ensin
Kaarlen
sillalla,
joka
on
tunnetuimpia
Prahan
maamerkkejä.
Silta
on
rakennettu
1400-luvulla.
Kaarlen
sillasta
otetussa
kuvassa
näkyy
taustalla
myös
Prahan
linna.
Kuva
on
otettu
joen
itärannalla
kulkevalta
kevyenliikenteen
väylältä.
Alkuperäisessä
kuvassa
joen
keskellä
on
keltainen poiju, jonka olen tässä rajannut pois. Joki on tsekiksi Vltava ja saksaksi Moldau.
‘
Seuraavassa
kuvassa
on
kiinteästi
Kaarlen
sillan
itäpäätyyn
liittyvä
torni,
jonka
sanotaan
olevan
yksi
kauneimmista
goottilaisista
yhdyskäytävistä
maailmassa.
Torni
on
sillan
tavoin
1400
-luvulta.
Olen
korjaunnut
hieman
kuvan
perspektiiviä.
Vasemmalla
oleva
seinä
jäi
kuitenkin
pahasti
vinoon.
Korjasin
myös
hieman
kuvan
valotusta
vaaleammaksi.
Ylitimme
joen
Kaarlen
siltaa
pitkin
ja
kuvittelin
kuvaavani
sillan
patsaita.
Silta
oli
kuitenkin
aivan
täynnä
ihmisiä,
joten
tällä
kertaa
sillalta
ei
tulllut minkäänlaisia kuvia.
Seuraava
kohteemme
oli
Wallensteinin
palatsi.
Valitsimme
palatsin
käyntikohteeksi,
koska
näytti
siltä,
että
suurin
osa
turisteista
hakeutuu
Prahan
linnan
suuntaan.
Wallensteinin
palatsi
on
ensimmäinen
suuri
barokkityylinen
Prahaan
rakennettu
palatsi.
Rakennus
on
1600
-luvulta.
Rakennus
on
niin
suuri,
että
sen
rakentamiseksi
jouduttiin
ostamaan
ja
purkamaan 23 taloa, kolme puutarhaa ja kokonainen tiilimuuri.
Kuljimme
palatsin
alueella
ja
kuvattavaa
oli
todella
paljon.
Otin
tähän
mukaan
vain
muutaman
kuvan.
Ensimmäisenä
palatsista
on
kuva
puutarhapavijonkia
kohti
kulkevalta
hiekkatieltä.
Puutarhapaviljogin
sisäänkäynnin
muodostaa
kolme
pilarein
tuettua
kaariaukkoa.
Patsaat
puutarhassa
ovat
jäljitelmiä.
Alkuperäiset
ovat
Ruotsin
kuninkaallisessa hovissa. Ruotsalaiset veivät ne vuonna 1648 sotasaaliina.
Puutarhapaviljogin
sisäkatto
teki
vaikutuksen
väreillään
ja
yksityiskohdillaan.
Maalaukset
kertoivat
varmaan
jonkun
tarinan,
joka
kuitenkaan
ei
auennut.
Kuva
maalauksista
on
vieressä.
Seuraavaksi
otin
mukaan
tähän
yleiskuvan
puutarhasta.
Muotoon
leikatut
pesasaidat
antavat
jonkilaisen
käsityksen
puutarhasta.
Kuvan
vasemmassa
reunassa
takana
näkyy
tippukiviluolan
jäljitelmä,
josta
on
alempana
erillinen
kuva.
Kuvassa
on
tippukiviluolaa
jäljittelevä
seinä.
1600-luvun
Euroopassa
tapa
rakentaa
kyseisiä
seiniä
oli
sen ajan muotioikku. Kuvaa ottaessani kuvittelin seinän kuvaavan aivan jotain muuta.
Jatkoimme
kävelyämme
joen
länsirantaa
pohjoista
kohden
ja
tulimme
joen
yli
Manesuv
siltaa
pitkin.
Suoraan
sillan
päässä
pienen
puistokappaleen
takana
on
Prahan
yliopisto.
Alla
olevassas
kuvassa
sillan
yli
vasemmalla
on
Prahan
filharmonian
konserttisali.
Oikealla
on
yliopiston
taideakatemia.
Jostain
syystä
kuvassa
näkyvä
johdinauton
sähköjohto
häiritsee
minua edelleen.
Edellsen
kuvan
ottamisen
jälkeen
kuljimme
yliopiston
ohi
Karpova
-katua
pitkin
ja
päädyimme
vanhan
kaupungin
aukiolle
eli
Staromestske
namestille.
Aukiota
ympäröi
toinen
toistaan
kauniinpia
rakennuksia,
joita
kuvasin
antaumuksella.
Ensimmäisenä
aukiolla
kuvatuista
kohteista
oli
kirkko,
joka
tsekiksi
on
Chrám
Matky
Boží
před
Týnem
ja
englanniksi
Church
of
Our
Lady
before
Týn.
Kirkko
näkyy
kuvassa
aukion
takana.
Kirkon
korkeat tornit muistuttavat linnan torneja.
Ylpuolella
on
myös
muutama
muu
kuva
vanhan
kaupungin
aukiota
reunustavista
rakennuksista.
Tässä
oli
vaikeus
valita
mitkä
monista
kuvista
julkaisen
näillä
sivuilla.
Otin
mukaan
katunäkymän
ja
yleiskuvan,
joka
on
kuvattuna
aukion
yli
sekä
kuvan
yksittäisestä
rakennuksesta.
Mukana
on
myös
yksi
viehättävä
yksityiskohta
erään
rakennuksen
seinästä.
Käytössäni
olleella
Canonin
17
–
85
mm:n
objektiivilla
ei
välttämättä
saa
kovin
laadukkaita
kuvia
rakennuksista.
Rakennusten
seinä
kallistuva
joka
kuvassa.
Myös
kuvien
ottaminen
yläviistoon
aiheuttaa
perspektiivin
muuttumista.
Olen
koittanut
oikaista
kuvien
perspektiiviä
Lightroomilla.
Vanhan
kaupungin
jälkeen
siirryimme
pikkuhiljaa
Vaclavin
auki-olle.
Aukio
on
syntynyt
Kaarle
IV:n
perustaessa
Uuden
kaupungin
vuonna
1348.
Aukiolla
elokuvateattereita,
teattereita,
pankkeja,
hotelleja,
ravintoloita,
kymmeniä
pienempiä
ja
suurempia
kauppoja
ja
virastoja.
Aukiota
reunustaa
Prahalle
tyypillisesti
kauniit
rakennukset.
Aukion
toisessa
päässä sijaitsee kansallismuseon rakennus, joka on 1800 -luvun lopulta.
Museo
näkyy
yllä
olevassa
kuvassa
ihan
oikeassa
reunassa.
Seuraavassa
kuvassa
kuvan
keskellä
näkyy
miten
moderni
rakennus
on
“ahdettu”vanhojen
rakennusten
väliin.
Alapuolella
olevassa
vasemmanpuoleisessa
kuvassa
on
rivistö
jättikokoisia
metallista
tehtyjä
ihmishahmoja.
Niiden
merkitys
jäi
epäselväksi
Aukiolla
oli
paljon
myös
käsityölaisten työpisteitä, joista mieleenpainuvin oli sepän työpiste ahjoineen.
Tarina jatkuu Puolan matkana
Päivä Prahassa, julkaistu 4.2.2018
Syksyllä
2005
meillä
oli
tilaisuus
käydä
Etelä-Puolassa.
Teimme
matkan
lentämällä
ensin
Prahaan,
jossa
olimme
pari päivää ennen junamatkaa Puolaan.
Ennen
Puolaan
siirtymistä
ennätimme
kierrellä
hieman
Prahan
nähtävyyksiä.
Kokosin
oheen
kuvia
tutustumistamme
kohteista. Kuvat ovat reittimme mukaisessa järjestyksessä.
Koska
aikamme
Prahassa
oli
tällä
kertaa
rajallinen
päätimme
käydä
ensin
Kaarlen
sillalla,
joka
on
tunnetuimpia
Prahan
maamerkkejä.
Silta
on
rakennettu
1400-luvulla.
Kaarlen
sillasta
otetussa
kuvassa
näkyy
taustalla
myös
Prahan
linna.
Kuva
on
otettu
joen
itärannalla
kulkevalta
kevyenliikenteen
väylältä.
Alkuperäisessä
kuvassa
joen
keskellä
on
keltainen
poiju,
jonka
olen
tässä
rajannut
pois.
Joki on tsekiksi Vltava ja saksaksi Moldau.
‘
Seuraavassa
kuvassa
on
kiinteästi
Kaarlen
sillan
itäpäätyyn
liittyvä
torni,
jonka
sanotaan
olevan
yksi
kauneimmista
goottilaisista
y
h
d
y
s
k
ä
y
t
ä
v
i
s
t
ä
maailmassa.
Torni
on
sillan
tavoin
1400
-luvulta.
Olen
korjaunnut
hieman
kuvan
perspektiiviä.
Vasemmalla
oleva
seinä
jäi
kuitenkin
pahasti
vinoon.
Korjasin
myös
hieman
kuvan
valotusta
vaaleammaksi.
Ylitimme
joen
Kaarlen
siltaa
pitkin
ja
kuvittelin
kuvaavani
sillan
patsaita.
Silta
oli
kuitenkin
aivan
täynnä
ihmisiä,
joten
tällä
kertaa
sillalta
ei
tulllut minkäänlaisia kuvia.
Seuraava
kohteemme
oli
Wallensteinin
palatsi.
Valitsimme
palatsin
käyntikohteeksi,
koska
näytti
siltä,
että
suurin
osa
turisteista
hakeutuu
Prahan
linnan
suuntaan.
Wallensteinin
palatsi
on
ensimmäinen
suuri
barokkityylinen
Prahaan
rakennettu
palatsi.
Rakennus
on
1600
-luvulta.
Rakennus
on
niin
suuri,
että
sen
rakentamiseksi
jouduttiin
ostamaan
ja
purkamaan
23
taloa,
kolme
puutarhaa
ja
kokonainen
tiilimuuri.
Kuljimme
palatsin
alueella
ja
kuvattavaa
oli
todella
paljon.
Otin
tähän
mukaan
vain
muutaman
kuvan.
Ensimmäisenä
palatsista
on
kuva
puutarhapavijonkia
kohti
kulkevalta
hiekkatieltä.
Puutarhapaviljogin
sisäänkäynnin
muodostaa
kolme
pilarein
tuettua
kaariaukkoa.
Patsaat
puutarhassa
ovat
jäljitelmiä.
Alkuperäiset
ovat
Ruotsin
kuninkaallisessa
hovissa. Ruotsalaiset veivät ne vuonna 1648 sotasaaliina.
Puutarhapaviljogin
sisäkatto
teki
vaikutuksen
väreillään
ja
yksityiskohdillaan.
Maalaukset
kertoivat
varmaan
jonkun
tarinan,
joka
kuitenkaan
ei
auennut.
Kuva
maalauksista
on
vieressä.
Seuraavaksi
otin
mukaan
tähän
yleiskuvan
puutarhasta.
Muotoon
leikatut
pesasaidat
antavat
jonkilaisen
käsityksen
puutarhasta.
Kuvan
vasemmassa
reunassa
takana
näkyy
tippukiviluolan
jäljitelmä,
josta
on
alempana
erillinen
kuva.
Kuvassa
on
tippukiviluolaa
jäljittelevä
seinä.
1600-luvun
Euroopassa
tapa
rakentaa
kyseisiä
seiniä
oli
sen
ajan
muotioikku.
Kuvaa
ottaessani
kuvittelin
seinän
kuvaavan aivan jotain muuta.
Jatkoimme
kävelyämme
joen
länsirantaa
pohjoista
kohden
ja
tulimme
joen
yli
Manesuv
siltaa
pitkin.
Suoraan
sillan
päässä
pienen
puistokappaleen
takana
on
Prahan
yliopisto.
Alla
olevassas
kuvassa
sillan
yli
vasemmalla
on
Prahan
filharmonian
konserttisali.
Oikealla
on
yliopiston
taideakatemia.
Jostain
syystä
kuvassa
näkyvä
johdinauton
sähköjohto häiritsee minua edelleen.
Edellsen
kuvan
ottamisen
jälkeen
kuljimme
yliopiston
ohi
Karpova
-katua
pitkin
ja
päädyimme
vanhan
kaupungin
aukiolle
eli
Staromestske
namestille.
Aukiota
ympäröi
toinen
toistaan
kauniinpia
rakennuksia,
joita
kuvasin
antaumuksella.
Ensimmäisenä
aukiolla
kuvatuista
kohteista
oli
kirkko,
joka
tsekiksi
on
Chrám
Matky
Boží
před
Týnem
ja
englanniksi
Church
of
Our
Lady
before
Týn.
Kirkko
näkyy
kuvassa
aukion
takana.
Kirkon
korkeat
tornit
muistuttavat
linnan torneja.
Ylpuolella
on
myös
muutama
muu
kuva
vanhan
kaupungin
aukiota
reunustavista
rakennuksista.
Tässä
oli
vaikeus
valita
mitkä
monista
kuvista
julkaisen
näillä
sivuilla.
Otin
mukaan
katunäkymän
ja
yleiskuvan,
joka
on
kuvattuna
aukion
yli
sekä
kuvan
yksittäisestä
rakennuksesta.
Mukana
on
myös
yksi viehättävä yksityiskohta erään rakennuksen seinästä.
Käytössäni
olleella
Canonin
17
–
85
mm:n
objektiivilla
ei
välttämättä
saa
kovin
laadukkaita
kuvia
rakennuksista.
Rakennusten
seinä
kallistuva
joka
kuvassa.
Myös
kuvien
ottaminen
yläviistoon
aiheuttaa
perspektiivin
muuttumista.
Olen koittanut oikaista kuvien perspektiiviä Lightroomilla.
Vanhan
kaupungin
jälkeen
siirryimme
pikkuhiljaa
Vaclavin
auki-olle.
Aukio
on
syntynyt
Kaarle
IV:n
perustaessa
Uuden
kaupungin
vuonna
1348.
Aukiolla
elokuvateattereita,
teattereita,
pankkeja,
hotelleja,
ravintoloita,
kymmeniä
pienempiä
ja
suurempia
kauppoja
ja
virastoja.
Aukiota
reunustaa
Prahalle
tyypillisesti
kauniit
rakennukset.
Aukion
toisessa
päässä
sijaitsee
kansallismuseon
rakennus,
joka
on
1800 -luvun lopulta.
Museo
näkyy
yllä
olevassa
kuvassa
ihan
oikeassa
reunassa.
Seuraavassa
kuvassa
kuvan
keskellä
näkyy
miten
moderni
rakennus
on
“ahdettu”vanhojen
rakennusten
väliin.
Alapuolella
olevassa
vasemmanpuoleisessa
kuvassa
on
rivistö
jättikokoisia
metallista
tehtyjä
ihmishahmoja.
Niiden
merkitys
jäi
epäselväksi
Aukiolla
oli
paljon
myös
käsityölaisten
työpisteitä,
joista
mieleenpainuvin
oli
sepän
työpiste ahjoineen.
Tarina jatkuu Puolan matkana