Päivä Prahassa, julkaistu 4.2.2018 Syksyllä 2005 meillä oli tilaisuus käydä Etelä-Puolassa. Teimme matkan lentämällä ensin Prahaan, jossa olimme pari päivää ennen junamatkaa Puolaan. Ennen Puolaan siirtymistä ennätimme kierrellä hieman Prahan nähtävyyksiä. Kokosin oheen kuvia tutustumistamme kohteista. Kuvat ovat reittimme mukaisessa järjestyksessä. Koska aikamme Prahassa oli tällä kertaa rajallinen päätimme käydä ensin Kaarlen sillalla, joka on tunnetuimpia Prahan maamerkkejä. Silta on rakennettu 1400-luvulla. Kaarlen sillasta otetussa kuvassa näkyy taustalla myös Prahan linna. Kuva on otettu joen itärannalla kulkevalta kevyenliikenteen väylältä. Alkuperäisessä kuvassa joen keskellä on keltainen poiju, jonka olen tässä rajannut pois. Joki on tsekiksi Vltava ja saksaksi Moldau. Seuraavassa kuvassa on kiinteästi Kaarlen sillan itäpäätyyn liittyvä torni, jonka sanotaan olevan yksi kauneimmista goottilaisista yhdyskäytävistä maailmassa. Torni on sillan tavoin 1400 -luvulta. Olen korjaunnut hieman kuvan perspektiiviä. Vasemmalla oleva seinä jäi kuitenkin pahasti vinoon. Korjasin myös hieman kuvan valotusta vaaleammaksi. Ylitimme joen Kaarlen siltaa pitkin ja kuvittelin kuvaavani sillan patsaita. Silta oli kuitenkin aivan täynnä ihmisiä, joten tällä kertaa sillalta ei tulllut minkäänlaisia kuvia. Seuraava kohteemme oli Wallensteinin palatsi. Valitsimme palatsin käyntikohteeksi, koska näytti siltä, että suurin osa turisteista hakeutuu Prahan linnan suuntaan. Wallensteinin palatsi on ensimmäinen suuri barokkityylinen Prahaan rakennettu palatsi. Rakennus on 1600 -luvulta. Rakennus on niin suuri, että sen rakentamiseksi jouduttiin ostamaan ja purkamaan 23 taloa, kolme puutarhaa ja kokonainen tiilimuuri. Kuljimme palatsin alueella ja kuvattavaa oli todella paljon. Otin tähän mukaan vain muutaman kuvan. Ensimmäisenä palatsista on kuva puutarhapavijonkia kohti kulkevalta hiekkatieltä. Puutarhapaviljogin sisäänkäynnin muodostaa kolme pilarein tuettua kaariaukkoa. Patsaat puutarhassa ovat jäljitelmiä. Alkuperäiset ovat Ruotsin kuninkaallisessa hovissa. Ruotsalaiset veivät ne vuonna 1648 sotasaaliina. Puutarhapaviljogin sisäkatto teki vaikutuksen väreillään ja yksityiskohdillaan. Maalaukset kertoivat varmaan jonkun tarinan, joka kuitenkaan ei auennut. Kuva maalauksista on vieressä. Seuraavaksi otin mukaan tähän yleiskuvan puutarhasta. Muotoon leikatut pesasaidat antavat jonkilaisen käsityksen puutarhasta. Kuvan vasemmassa reunassa takana näkyy tippukiviluolan jäljitelmä, josta on alempana erillinen kuva. Kuvassa on tippukiviluolaa jäljittelevä seinä. 1600-luvun Euroopassa tapa rakentaa kyseisiä seiniä oli sen ajan muotioikku. Kuvaa ottaessani kuvittelin seinän kuvaavan aivan jotain muuta. Jatkoimme kävelyämme joen länsirantaa pohjoista kohden ja tulimme joen yli Manesuv siltaa pitkin. Suoraan sillan päässä pienen puistokappaleen takana on Prahan yliopisto. Alla olevassas kuvassa sillan yli vasemmalla on Prahan filharmonian konserttisali. Oikealla on yliopiston taideakatemia. Jostain syystä kuvassa näkyvä johdinauton sähköjohto häiritsee minua edelleen. Edellsen kuvan ottamisen jälkeen kuljimme yliopiston ohi Karpova -katua pitkin ja päädyimme vanhan kaupungin aukiolle eli Staromestske namestille. Aukiota ympäröi toinen toistaan kauniinpia rakennuksia, joita kuvasin antaumuksella. Ensimmäisenä aukiolla kuvatuista kohteista oli kirkko, joka tsekiksi on Chrám Matky Boží před Týnem ja englanniksi Church of Our Lady before Týn. Kirkko näkyy kuvassa aukion takana. Kirkon korkeat tornit muistuttavat linnan torneja. Ylpuolella on myös muutama muu kuva vanhan kaupungin aukiota reunustavista rakennuksista. Tässä oli vaikeus valita mitkä monista kuvista julkaisen näillä sivuilla. Otin mukaan katunäkymän ja yleiskuvan, joka on kuvattuna aukion yli sekä kuvan yksittäisestä rakennuksesta. Mukana on myös yksi viehättävä yksityiskohta erään rakennuksen seinästä. Käytössäni olleella Canonin 17 85 mm:n objektiivilla ei välttämättä saa kovin laadukkaita kuvia rakennuksista. Rakennusten seinä kallistuva joka kuvassa. Myös kuvien ottaminen yläviistoon aiheuttaa perspektiivin muuttumista. Olen koittanut oikaista kuvien perspektiiviä Lightroomilla. Vanhan kaupungin jälkeen siirryimme pikkuhiljaa Vaclavin auki-olle. Aukio on syntynyt Kaarle IV:n perustaessa Uuden kaupungin vuonna 1348. Aukiolla elokuvateattereita, teattereita, pankkeja, hotelleja, ravintoloita, kymmeniä pienempiä ja suurempia kauppoja ja virastoja. Aukiota reunustaa Prahalle tyypillisesti kauniit rakennukset. Aukion toisessa päässä sijaitsee kansallismuseon rakennus, joka on 1800 -luvun lopulta. Museo näkyy yllä olevassa kuvassa ihan oikeassa reunassa. Seuraavassa kuvassa kuvan keskellä näkyy miten moderni rakennus on “ahdettu”vanhojen rakennusten väliin. Alapuolella olevassa vasemmanpuoleisessa kuvassa on rivistö jättikokoisia metallista tehtyjä ihmishahmoja. Niiden merkitys jäi epäselväksi Aukiolla oli paljon myös käsityölaisten työpisteitä, joista mieleenpainuvin oli sepän työpiste ahjoineen. Tarina jatkuu Puolan matkana
Päivä Prahassa, julkaistu 4.2.2018 Syksyllä 2005 meillä oli tilaisuus käydä Etelä-Puolassa. Teimme matkan lentämällä ensin Prahaan, jossa olimme pari päivää ennen junamatkaa Puolaan. Ennen Puolaan siirtymistä ennätimme kierrellä hieman Prahan nähtävyyksiä. Kokosin oheen kuvia tutustumistamme kohteista. Kuvat ovat reittimme mukaisessa järjestyksessä. Koska aikamme Prahassa oli tällä kertaa rajallinen päätimme käydä ensin Kaarlen sillalla, joka on tunnetuimpia Prahan maamerkkejä. Silta on rakennettu 1400-luvulla. Kaarlen sillasta otetussa kuvassa näkyy taustalla myös Prahan linna. Kuva on otettu joen itärannalla kulkevalta kevyenliikenteen väylältä. Alkuperäisessä kuvassa joen keskellä on keltainen poiju, jonka olen tässä rajannut pois. Joki on tsekiksi Vltava ja saksaksi Moldau. Seuraavassa kuvassa on kiinteästi Kaarlen sillan itäpäätyyn liittyvä torni, jonka sanotaan olevan yksi kauneimmista goottilaisista y h d y s k ä y t ä v i s t ä maailmassa. Torni on sillan tavoin 1400 -luvulta. Olen korjaunnut hieman kuvan perspektiiviä. Vasemmalla oleva seinä jäi kuitenkin pahasti vinoon. Korjasin myös hieman kuvan valotusta vaaleammaksi. Ylitimme joen Kaarlen siltaa pitkin ja kuvittelin kuvaavani sillan patsaita. Silta oli kuitenkin aivan täynnä ihmisiä, joten tällä kertaa sillalta ei tulllut minkäänlaisia kuvia. Seuraava kohteemme oli Wallensteinin palatsi. Valitsimme palatsin käyntikohteeksi, koska näytti siltä, että suurin osa turisteista hakeutuu Prahan linnan suuntaan. Wallensteinin palatsi on ensimmäinen suuri barokkityylinen Prahaan rakennettu palatsi. Rakennus on 1600 -luvulta. Rakennus on niin suuri, että sen rakentamiseksi jouduttiin ostamaan ja purkamaan 23 taloa, kolme puutarhaa ja kokonainen tiilimuuri. Kuljimme palatsin alueella ja kuvattavaa oli todella paljon. Otin tähän mukaan vain muutaman kuvan. Ensimmäisenä palatsista on kuva puutarhapavijonkia kohti kulkevalta hiekkatieltä. Puutarhapaviljogin sisäänkäynnin muodostaa kolme pilarein tuettua kaariaukkoa. Patsaat puutarhassa ovat jäljitelmiä. Alkuperäiset ovat Ruotsin kuninkaallisessa hovissa. Ruotsalaiset veivät ne vuonna 1648 sotasaaliina. Puutarhapaviljogin sisäkatto teki vaikutuksen väreillään ja yksityiskohdillaan. Maalaukset kertoivat varmaan jonkun tarinan, joka kuitenkaan ei auennut. Kuva maalauksista on vieressä. Seuraavaksi otin mukaan tähän yleiskuvan puutarhasta. Muotoon leikatut pesasaidat antavat jonkilaisen käsityksen puutarhasta. Kuvan vasemmassa reunassa takana näkyy tippukiviluolan jäljitelmä, josta on alempana erillinen kuva. Kuvassa on tippukiviluolaa jäljittelevä seinä. 1600-luvun Euroopassa tapa rakentaa kyseisiä seiniä oli sen ajan muotioikku. Kuvaa ottaessani kuvittelin seinän kuvaavan aivan jotain muuta. Jatkoimme kävelyämme joen länsirantaa pohjoista kohden ja tulimme joen yli Manesuv siltaa pitkin. Suoraan sillan päässä pienen puistokappaleen takana on Prahan yliopisto. Alla olevassas kuvassa sillan yli vasemmalla on Prahan filharmonian konserttisali. Oikealla on yliopiston taideakatemia. Jostain syystä kuvassa näkyvä johdinauton sähköjohto häiritsee minua edelleen. Edellsen kuvan ottamisen jälkeen kuljimme yliopiston ohi Karpova -katua pitkin ja päädyimme vanhan kaupungin aukiolle eli Staromestske namestille. Aukiota ympäröi toinen toistaan kauniinpia rakennuksia, joita kuvasin antaumuksella. Ensimmäisenä aukiolla kuvatuista kohteista oli kirkko, joka tsekiksi on Chrám Matky Boží před Týnem ja englanniksi Church of Our Lady before Týn. Kirkko näkyy kuvassa aukion takana. Kirkon korkeat tornit muistuttavat linnan torneja. Ylpuolella on myös muutama muu kuva vanhan kaupungin aukiota reunustavista rakennuksista. Tässä oli vaikeus valita mitkä monista kuvista julkaisen näillä sivuilla. Otin mukaan katunäkymän ja yleiskuvan, joka on kuvattuna aukion yli sekä kuvan yksittäisestä rakennuksesta. Mukana on myös yksi viehättävä yksityiskohta erään rakennuksen seinästä. Käytössäni olleella Canonin 17 85 mm:n objektiivilla ei välttämättä saa kovin laadukkaita kuvia rakennuksista. Rakennusten seinä kallistuva joka kuvassa. Myös kuvien ottaminen yläviistoon aiheuttaa perspektiivin muuttumista. Olen koittanut oikaista kuvien perspektiiviä Lightroomilla. Vanhan kaupungin jälkeen siirryimme pikkuhiljaa Vaclavin auki-olle. Aukio on syntynyt Kaarle IV:n perustaessa Uuden kaupungin vuonna 1348. Aukiolla elokuvateattereita, teattereita, pankkeja, hotelleja, ravintoloita, kymmeniä pienempiä ja suurempia kauppoja ja virastoja. Aukiota reunustaa Prahalle tyypillisesti kauniit rakennukset. Aukion toisessa päässä sijaitsee kansallismuseon rakennus, joka on 1800 -luvun lopulta. Museo näkyy yllä olevassa kuvassa ihan oikeassa reunassa. Seuraavassa kuvassa kuvan keskellä näkyy miten moderni rakennus on “ahdettu”vanhojen rakennusten väliin. Alapuolella olevassa vasemmanpuoleisessa kuvassa on rivistö jättikokoisia metallista tehtyjä ihmishahmoja. Niiden merkitys jäi epäselväksi Aukiolla oli paljon myös käsityölaisten työpisteitä, joista mieleenpainuvin oli sepän työpiste ahjoineen. Tarina jatkuu Puolan matkana